Проектът проведе цялостен преглед на съществуващите риболовни практики и техните въглеродни емисии и вече има някои обещаващи резултати. Първоначалните констатации показват до 20% икономия на гориво.
Пилотни проучвания в избрани региони тестваха иновативни технологии за риболов с акцент върху намаляването на потреблението на енергия. Включени иновации:
- усъвършенствани дизайни на тралове с мрежести материали с висока якост и ниско съпротивление,
- по-хидродинамично ефективни дъски,
- инструменти за наблюдение в реално време за разход на гориво и производителност на предавките,
- експериментална система, базирана на блокчейн, за проследяване и валидиране на намаленията на въглеродния отпечатък, използвайки цифрови активи като незаменими токени (уникален цифров идентификатор, използван за удостоверяване на автентичността).
Използването на леки врати за тралене, иновативни материали за съоръжения, както и промени в поведението при риболов (като намаляване на скоростта на корабите) са лесни за изпълнение промени. Подходящи са и за различни съдове.
Необходими са повече изследвания за риболовни съоръжения
Въпреки това, постигането на значително намаляване на интензивността на използване на гориво и общия въглероден отпечатък все още има много предизвикателства. Експерименталните риболовни съоръжения, тествани в проекта, са показали по-ниска ефективност на улова в сравнение с конвенционалните риболовни съоръжения.
Това показва сложността на постигането на сравними нива на ефективност между различните риболовни съоръжения, също поради ограничената времева рамка на пилотните проучвания.
Постигането на равенство в ефективността на улова изисква по-дълъг период на адаптация, което подчертава значението на продължаващите изследвания и постепенното прилагане.
„Гледайки напред, проектът DecarbonyT работи активно върху разработването на пътища за мащабиране на своите решения, като гарантира тяхната адаптивност и приложимост в различни риболовни и географски региони.“ каза Антонело Сала, CNR (координатор на проекта).